شیلنا شیلنا

شیلنا، اخبار آبزیان در یک نگاه

ایران، تهران

خیابان جنت آباد مرکزی، خیابان یازدهم، پلاک ۸
اخبار جهان اخبار صنعت آبزیان مقالات

پیش بینی بازار جهانی چرم ماهی بین سال‌های 2023- 2031 – اتحادیه تولید و تجارت آبزیان

گردآورنده: محسن بابایی کارشناس ارشد شیلات و محیط زیست ؛ مدیر بازرگانی گروه تولیدی چرم ماهی

آنچه در این گزارش آورده شده است ترجمه خلاصه کتاب پیش بینی بازار جهانی چرم ماهی بین سال های 2023- 2031

  “ Global  Fish  Leather  Market  Forecast  From  2023 To 2031” می‌باشد که توسط موسسه DATAINTELO  به چاپ رسیده است. کار این موسسه اختصاصاً تحقیقات بازار در زمینه‌های صنایع مختلف می‌باشد.

این کتاب بازار جهانی چرم ماهی را بر حسب نوع چرم ماهی (قزل‌آلا، سوف، wolf fish[1]، کاد، هادوک، تیلاپیا)، بر اساس کاربرد (پوشاک، کفش، لوازم جانبی، مبلمان، خودرو)، بر مبنای کانال توزیع (آنلاین، آفلاین)، کاربر نهایی (مردان، زنان، کودکان) و منطقه (آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا) بین سال های 2023-  2031 را مورد تحلیل قرار داده است. این گزارش نتیجه یک تلاش تحقیقاتی گسترده اولیه و ثانویه در بازار چرم ماهی است. و یک نمای کلی از اهداف فعلی و آینده بازار، همراه با تجزیه و تحلیل رقابتی صنعت، به تفکیک کاربرد، نوع و روندهای منطقه‌ای ارائه می‌دهد. چرم ماهیچرم ماهی نوعی چرم است که از پوست ماهی تهیه می‌شود. برای قرن‌ها به عنوان ماده ای بادوام و پایدار برای لباس، کفش، لوازم جانبی و دکوراسیون منزل استفاده می‌شود. این چرم در رده چرم های لوکس می‌باشد. سازگار با محیط زیست بوده و پایدار است چرا که از پوست ماهی که حاصل دور ریز صنایع غذایی دریایی است؛ تهیه می‌گردد. مقرون به صرفه تر از سایر انواع چرم‌های لوکس  بوده و بسیار بادوام است.


[1] گرگ ماهی اطلسی نام علمی (Anarhichas lupus) نام یک گونه از راسته سوف ماهی سانان است که بومی اقیانوس اطلس شمالی است. این ماهی همچنین با نام‌های گرگ دریا، گربه ماهی اطلسی، ماهی شیطان، مارماهی گرگ (نام عمومی برای اقوام خود در اقیانوس آرام)، گربه دریایی شناخته می‌شود. تعداد گرگ ماهی‌های اطلسی در آب‌های ایالات متحده به دلیل صید بی‌رویه به سرعت در حال کاهش است.

تحلیل SWOT بازار چرم ماهی

نقاط قوت بسیار بادوام، ضد آب ؛ چرمی قوی؛ رنگ پذیری عالی؛ تنوع رخ طبیعی؛ دوستدار محیط زیست و مقاوم در برابر یخ زدگی تا  منفی 15 درجه. نقاط ضعف منابع چرم ماهی محدود است -مواد سازگار با محیط زیست بسیار گران است – آسیب پذیردر مقابل  نور خورشید و قیمت بالای این چرم نسبت به چرم های معمول. فرصت‌ها رشد تقاضا برای مواد پایدار و سازگار با محیط زیست – رقابت فزاینده با سایر مواد در بازار بالقوه برای کاربردهای جدید در مد و کالاهای لوکس- کاهش مواد اولیه دیگر چرم‌ها. تهدیدات افزایش رقابت با سایر چرم های لوکس در بازار – مقررات سختگیرانه تولید چرم ماهی.

 

انواع متداول چرم ماهی در دنیا شامل موارد زیر است

 چرم ماهی سالمون: LEATHER  SALMONماهی سالمون یکی از گونه‌های ماهی است که در بسیاری از کشورها پرورش داده می‌شود. روند پرورش ماهی سالمون به هیچ وجه به محیط زیست آسیب نمی رساند. در واقع به حفظ سلامت رودخانه ها و همچنین اقیانوس ها کمک می کند. چرم این ماهی در مقایسه با بقیه چرم های ماهی مقاوم تر است. چرم ماهی سوف:PERCH Fish Leather چرم ماهی سوف یک چرم طبیعی و سازگار با محیط زیست است که از پوست ماهی سوف تهیه می شود. پوست ماهی سوف دارای رخ متمایزی است که آن را به ماده ای ایده آل برای طراحان مد تبدیل می کند که به دنبال عنصری منحصر به فرد و پایدار برای گنجاندن در طرح های خود هستند. چرم ماهی سوف نسبت به چرم سنتی دوام بیشتری دارد و بسیار نرم است. و از آنجایی که این محصول طبیعی است، برای کسانی که به دنبال جایگزینی سازگار با محیط زیست هستند، یک انتخاب دوستدار حیوانات نیز می باشد.

 

چرم گرگ ماهی: WolF Fish Leatherچرم گرگ ماهی اولین چرم ماهی پایدار در جهان است که از دور ریز صید حاصل از آب‌های سواحل ایالات متحده ساخته شده است. چرم نرم، مستحکم و ضد آب است که آن را به انتخابی عالی برای کفش، پوشاک، اثاثه یا لوازم جانبی تبدیل می‌کند. چرم گرگ ماهی دارای بافتی جذاب و طرح ها و رنگ های برجسته پر جنب و جوش است.

 

چرم ماهی کاد:COD Fish Leather

چرم ماهی کاد نوعی چرم است که از پوست ماهی کاد تهیه می شود. این ماده به دلیل استحکام طبیعی، طول عمر و بافت براق، در صنایع دریایی و مد استفاده می شود. همچنین به دلیل فرآیند تولید اخلاقی و منابع تجدید پذیر، به یک انتخاب محبوب برای مد سازگار با محیط زیست تبدیل شده است. و تولید چرمی تقریباً ضد آب  و با کیفیت بهداشتی و قابل تنفسی را ارائه می دهد.  دیگر انواع چرم متداول ماهی در دنیا شامل چرم ماهی تیلاپیا؛ ماهی خاویاری ؛ ماهی تون و چند نوع دیگر  می‌باشند که هر یک به نوبه خود با توجه به اندازه و رخ طبیعی که دارند کاربرد خاص خود را در صنعت چرم ماهی دارا می باشند.

 

بررسی اجمالی بازار چرم ماهی

بر اساس آخرین مطالعات  تحقیقات بازار چرم ماهی انجام شده؛ پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی چرم ماهی با نرخ قابل‌توجهی بین سال‌های 2023 و 2030 افزایش یابد. در سال 2019 بازار چرم ماهی در جهان رقم  26.7 میلیون دلار بوده است و تخمین زده می‌شود که تا سال 2030  این رقم به 89.38 میلیون دلار برسد. با توجه به آمار اعلام شده؛ پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی چرم ماهی از سال 2022 تا 2030 با  نرخ رشد مرکب سالانه [2]5.5 درصد مواجه شود.


[2]نرخ رشد مرکب سالانه به انگلیسی: (CAGR) Compound annual growth rate اصطلاح ویژه‌ای برای یک کسب و کار سرمایه‌گذاری است که با نسبت تصاعد هندسی، میزان ثابتی برای بازگشت سرمایه در یک دوره زمانی تعیین می‌کند.

از نظر محصول، ماهی سالمون بخش عمده  تولید چرم ماهی را با سهمی بیش از 60 درصد در اختیار دارد. تولیدکنندگان کلیدی جهانی چرم ماهی عبارتند از چرم آتلانتیک و چرم سالمون. این دو تولیدکننده برتر جهانی حدود 40 درصد سهم بازار چرم ماهی را دارند. اروپا بزرگترین بازار چرم ماهی است و بیش از 70 درصد سهم بازار را دارد  و از نظر کاربرد بیشترین کاربرد کیف و لوازم جانبی با سهم حدود 60 درصد است. بر اساس جغرافیا، منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل افزایش جمعیت وافزایش تعداد شرکت های ماهیگیری و تولید ماهی در این منطقه، سهم عمده‌ای در تولید و بازار جهانی چرم ماهی را دارند.

 

کاربرد چرم ماهی

چرم ماهی به طور کل در تمام لوازم چرمی از جمله کیف؛ کفش؛ انواع اکسسوری و البسه کاربرد دارد. چرم ماهی سالمون به طور گسترده‌ای در ساخت کفش استفاده می شود. می‌تواند در برابر دمای بالا  مقاومت کند که آن را به انتخابی مناسب برای تولید کفش تبدیل می‌کند. این محصول تقاضای بالایی از چین دارد، جایی که صنعت تولید کفش با حداکثر ظرفیت به دلیل شهرنشینی سریع همراه با افزایش قدرت مصرف کننده به دلیل افزایش سطح درآمد در میان مصرف کنندگان به ویژه در شهرهای بزرگ مانند گوانگژو، وجود دارد.

 

تحلیل منطقه‌ای

آسیا و اقیانوسیه بزرگترین عرضه کننده بازار  چرم ماهی در سال 2015 بوده و بیش از 50 درصد از حجم  بازارجهانی را به خود اختصاص داد و به دلیل تقاضای بالای محصولات در این منطقه از سوی کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، تایلند و اندونزی، در دوره پیش بینی این روند ادامه دارد . افزایش جمعیت همراه با افزایش سطح درآمد بالا در این کشورها تأثیر مثبتی بر رشد صنعت خواهد داشت. آمریکای شمالی به دلیل افزایش آگاهی در خصوص حمایت ازحیوانات به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ ظاهر شده است.

 

دلایل رشد بازار چرم ماهی

  1. افزایش تقاضا برای کالاهای لوکس

پیش بینی می شود که بازار جهانی کالاهای لوکس از سال 2016 تا 2030 ؛  5.8  درصد به نرخ  رشد مرکب سالانه برسد . این امر باعث افزایش تقاضا برای محصولات چرم ماهی با کیفیت بالا و به دلیل دوام و جذابیت فوق العاده  خواهد شد.

  1. محبوبیت روزافزون محصولات سازگار با محیط زیست

روند رو به رشدی در بین مصرف کنندگان به سمت خرید محصولات دوستدار محیط زیست است. چرم ماهی ماده ای پایدار است که می توان از آن برای ساخت کیف، کفش، کیف پول و سایر لوازم جانبی استفاده کرد.

  1. افزایش درآمد در کشورهای در حال توسعه

تعداد فزاینده ای از مردم در کشورهای در حال توسعه به دلیل افزایش درآمد قادر به خرید اقلام لوکس مانند محصولات چرمی ماهی هستند و یک فرصت بزرگ برای رشد بازار چرم ماهی در این مناطق طی چند سال آینده و غیره است.

 

تجزیه و تحلیل PESTEL [3] برای بازار چرم ماهی


[3] PESTLE  مخفف اختصاری است که به معنی عوامل سیاسی (Political)، اقتصادی (Economic)، اجتماعی (Social)، فنی (Technological)، محیطی (Environmental) و حقوقی (Legal) است. تجزیه و تحلیل PESTLE که قبلاً به عنوان تجزیه و تحلیل PEST شناخته می‌شد، چارچوب یا ابزاری است که برای تجزیه و تحلیل و نظارت بر عوامل کلان محیطی استفاده می‌شود که ممکن است تأثیر عمیقی بر عملکرد یک سازمان داشته باشد. این ابزار خصوصاً در هنگام راه‌اندازی کسب و کار جدید یا ورود به بازارهای خارجی بسیار مفید است.

عوامل سیاسی

عوامل سیاسی تاثیر بسزایی بر بازار چرم ماهی دارد. مقررات و سیاست های مربوط به تولید و فروش چرم ماهی توسط دولت اداره می شود. علاوه بر این، سیاست های دولت در زمینه استفاده از منابع و حفاظت از محیط زیست نیز بر بازار تأثیر دارد. به عنوان مثال، سیاست های مربوط به استفاده از گونه های در حال انقراض در تولید چرم بر فروش این گونه محصولات چرمی تاثیر خواهد گذاشت.

 

عوامل اقتصادی

شرایط اقتصادی کشورها بر بازار چرم ماهی نیز تاثیرگذار است. با افزایش درآمد، مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید محصولات چرمی دارند. این امر منجر به افزایش تقاضا برای چرم ماهی می شود. از طرفی اگر سطح درآمد کشور کاهش پیدا کند، تقاضا برای چرم ماهی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی نقش مهمی در بازار چرم ماهی دارند. روند تغییر در مد و ترجیحات مصرف کنندگان نیز بر فروش محصولات چرمی ماهی تأثیر می گذارد. مصرف کنندگان ممکن است چرم ساخته شده از انواع خاصی از ماهی یا حیوانات دیگر را ترجیح دهند. این بر تقاضا برای انواع خاصی از چرم تأثیر می گذارد.

 

عوامل تکنولوژیکی

پیشرفت های تکنولوژیکی تولید و فرآوری چرم ماهی را آسان کرده است. تکنیک ها و ماشین آلات جدید میزان تولید و کیفیت چرم را افزایش داده است. این امر باعث شده تا شرکت ها بتوانند چرم را با قیمت های رقابتی تولید و به بازار عرضه کنند.

 

عوامل محیطی

محیط بر بازار چرم ماهی نیز تأثیر می گذارد. انتشار مواد مضر در محیط می تواند بر کیفیت چرم تاثیر بگذارد. این می تواند منجر به کاهش تقاضا برای چرم شود. علاوه بر این، مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست نیز بر تولید و فروش چرم ماهی تأثیر دارد.

 

عوامل حقوقی

عوامل قانونی مربوط به تولید و فروش چرم ماهی نیز بر بازار چرم ماهی تاثیرگذار است. مقررات مربوط به استفاده از گونه های در حال انقراض در تولید چرم می تواند بر فروش این گونه محصولات تأثیر بگذارد.

بدون دیدگاه